Biuro Obsługi Interesantów (BOI) prowadzi obsługę interesantów wyłącznie Sądu Rejonowego w Tarnobrzegu oraz Sądu Okręgowego w Tarnobrzegu.
Biuro Obsługi Interesantów udziela informacji osobom zgłaszającym się osobiście, telefonicznie lub za pomocą poczty elektronicznej, dystrybuuje formularze urzędowe, udostępnia wzory pism sądowych, przyjmuje pisma procesowe, wnioski i wydaje zamówione dokumenty.
Zadaniem BOI jest profesjonalna obsługa stron postępowań sądowych, pełnomocników (obrońców), prokuratorów oraz pozostałych osób związanych z prowadzonymi postępowaniami z zachowaniem reguły jak najkrótszego czasu oczekiwania interesantów.
Biuro Obsługi Interesantów nie udziela porad prawnych i informacji, które naruszyłyby przepisy innych aktów prawnych, w tym m.in. ustawy o ochronie danych osobowych.
LOKALIZACJA, GODZINY URZĘDOWANIA, KONTAKT
Biuro Obsługi Interesantów (BOI) wraz ze stanowiącą jego integralną część Czytelnią Akt mieści się w budynku Sądu przy ul. Sienkiewicza 27 – na parterze, przy wejściu głównym.
Interesanci przyjmowani są:
- osobiście w poniedziałki w godzinach od 7.30 do 18.00, od wtorku do piątku w godzinach od 7.30 do 15.30;
- na stanowiskach telefonicznych w poniedziałki w godzinach od 8.00 do 18.00, od wtorku do piątku w godzinach od 7.30 do 15.30 pod numerem telefonu: (15) 688-25-00
- za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres e-mail: boi@tarnobrzeg.sr.gov.pl
Kierownik Biura Obsługi Interesantów
Funkcję tę sprawuje inspektor Ewa Tokarska
Inspektorzy Biura Obsługi Interesantów:
Melania Gołyska, Małgorzata Baska, Barbara Marzec
PODSTAWA PRAWNA
Biuro Obsługi Interesantów wraz ze stanowiącą ich integralną część Czytelnią Akt w Sądzie Okręgowym w Tarnobrzegu oraz w Sądzie Rejonowym w Tarnobrzegu przy ul. Sienkiewicza 27 zostało powołane z dniem 1 lutego 2012 roku na mocy Zarządzenia Prezesa Sądu Okręgowego w Tarnobrzegu z dnia 27 stycznia 2012 roku Nr 2/2012 Działalność Biura Obsługi Interesantów oraz Czytelnia Akt opiera się na Regulaminach, będących załącznikami do w/w Zarządzenia.
Zarządzeniem Nr 22/2012 z dnia 24 września 2012 roku Prezes Sądu Okręgowego w Tarnobrzegu wprowadził do stosowania w Biurze Obsługi Interesantów Sądu Okręgowego w Tarnobrzegu „Regulamin e-czytelni Sądu Okręgowego w Tarnobrzegu” stanowiący Załącznik Nr 1 do niniejszego zarządzenia.
Zarządzeniem Nr 21/2013 z dnia 23 lipca 2013 roku Prezes Sądu Okręgowego w Tarnobrzegu wprowadził do stosowania w Biurze Obsługi Interesantów Sądu Okręgowego w Tarnobrzegu „Regulamin Czytelni akt Sądu Okręgowego w Tarnobrzegu oraz Sądu Rejonowego w Tarnobrzegu” stanowiący Załącznik Nr 1 do niniejszego zarządzenia. W związku z powyższym traci moc obowiązującą „Regulamin Czytelni akt Sądu Okręgowego w Tarnobrzegu oraz Sądu Rejonowego w Tarnobrzegu” stanowiący Załącznik Nr 2 do Zarządzenia Nr 2/2012 Prezesa Sądu Okręgowego w Tarnobrzegu z dnia 27 stycznia 2012 roku.
Regulacje dotyczące pracy Biura Obsługi Interesantów:
- Zarządzenie Prezesa Sądu Okręgowego w Tarnobrzegu z dnia 27 stycznia 2012 roku Nr 2/2012 w sprawie utworzenia Biura Obsługi Interesantów w Sądzie Okręgowym w Tarnobrzegu i w Sądzie Rejonowym w Tarnobrzegu
- Zarządzenie Prezesa Sądu Okręgowego w Tarnobrzegu z dnia 24 września 2012 roku Nr 22/2012 w sprawie wprowadzenia „Regulaminu e-czytelni Sądu Okręgowego w Tarnobrzegu”
- Zarządzenie Prezesa Sądu Okręgowego w Tarnobrzegu z dnia 23 lipca 2013 roku Nr 21/2013 w sprawie zmiany „Regulaminu Czytelni akt Sądu Okręgowego w Tarnobrzegu oraz Sądu Rejonowego w Tarnobrzegu”
- Zarządzenie Prezesa Sądu Okręgowego w Tarnobrzegu z dnia 9 maja 2014 roku zmieniające Zarządzenie Prezesa Sądu Okręgowego w Tarnobrzegu z dnia 27 stycznia 2012 roku Nr 2/2012 w sprawie utworzenia Biura Obsługi Interesantów w Sądzie Okręgowym w Tarnobrzegu i w Sądzie Rejonowym w Tarnobrzegu
- Zarządzenie Prezesa Sądu Okręgowego w Tarnobrzegu z dnia 9 maja 2014 roku zmieniające Zarządzenie Prezesa Sądu Okręgowego w Tarnobrzegu z dnia 23 lipca 2013 roku Nr 21/2013 w sprawie zmiany „Regulaminu Czytelni akt Sądu Okręgowego w Tarnobrzegu oraz Sądu Rejonowego w Tarnobrzegu”
ZAKRES ZADAŃ
Do zadań BOI należy zapewnienie sprawnej i profesjonalnej obsługi interesantów oraz ułatwienie im uzyskania niezbędnych informacji, udzielanych w miarę potrzeby i możliwości oraz w granicach określonych przepisami prawa, w szczególności poprzez:
informowanie o sposobach wszczęcia postępowania i podstawowych dokumentach, które należy złożyć przy wnoszeniu sprawy do sądu;
informowanie o kosztach sądowych, sposobie ubiegania się o zwolnienie od kosztów sądowych oraz o numerach kont Sądu Okręgowego w Tarnobrzegu i Sądu Rejonowego w Tarnobrzegu;
informowanie o przesłankach udzielenia pomocy prawnej z urzędu (ustanowienia obrońcy, adwokata lub radcy prawnego);
informowanie o rodzajach środków odwoławczych i terminach do ich wniesienia;
informowanie o wydziałach w sądzie, ich właściwości i lokalizacji, numerach telefonów i godzinach ich urzędowania, a także siedzib innych sądów, ich numerów telefonów, wydziałów;
terminach i miejscach rozpraw sądowych;
udostępnianie list kancelarii adwokackich, radcowskich, notarialnych i komorniczych, listy tłumaczy przysięgłych oraz listy mediatorów;
adresów niektórych innych instytucji pozasądowych m.in. Ministerstwa Sprawiedliwości, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka, organizacji pozarządowych itp.;
udostępnianie listy lekarzy sądowych uprawnionych do usprawiedliwiania niestawiennictwa na rozprawie sądowej i informowanie o zasadach usprawiedliwiania nieobecności;
udostępnianie formularzy sądowych i wzorów pism sądowych w typowych sprawach rozpoznawanych przez poszczególne wydziały tut. Sądu;
instytucji udzielających bezpłatnych porad prawnych;
udzielanie informacji o toku postępowania na podstawie systemu informatycznego SAWA bez wglądu do akt na zasadach określonych w § 31 Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 23 lutego 2007 roku – Regulamin urzędowania sądów powszechnych (Dz. U. z 2007 roku Nr 38, poz. 249 z późn. zm.) przy czym informacje przekazywane telefonicznie i drogą elektroniczną udzielane są po uprzednim zweryfikowaniu danych i mogą obejmować w szczególności wskazanie sygnatury akt sprawy, terminu posiedzenia i rozprawy, daty wydania rozstrzygnięcia, którego dotyczy zapytanie oraz czynności dotyczących postępowania międzyinstancyjnego.
BOI nie udziela porad prawnych i informacji, które naruszyłyby przepisy innych aktów prawnych, w tym o ochronie danych osobowych i ochronie informacji niejawnych. Przez poradę prawną należy rozumieć skonkretyzowaną informację, mającą zastosowanie w konkretnej sprawie, opartą na danych lub materiałach przedstawionych przez interesanta, której celem jest udzielenie wskazówek co do sposobu przedstawiania, argumentowania i dowodzenia jego stanowiska przed Sądem w przedmiocie, którego dana sprawa dotyczy, lub która polega na sporządzeniu projektu pisma procesowego.