Przewodniczący Wydziału
Funkcję tę sprawuje Starszy Referendarz Sądowy Iwona Dybus-Grosicka
Kierownik Sekretariatu
Funkcję tę sprawuje Pani Katarzyna Gonciarz
tel: 15-688-26-76 lub 15-688-26-77
- sekretariat jest czynny:
- poniedziałek 9:00 - 18:00
- wtorek - piątek 7:30 - 14:30
Obsługa interesantów w Biurze Podawczym Ksiąg Wieczystych odbywa się także w formie telefonicznej, mailowej oraz w drodze pisemnej, przeglądanie akt ksiąg wieczystych odbywa się w Czytelni Akt po wcześniejszym uzgodnieniu z sekretariatem Wydziału Ksiąg Wieczystych, co najmniej z 1-dniowym wyprzedzeniem.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ZAKRES SPRAW:
VI Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgi wieczyste w celu ustalenia stanu prawnego nieruchomości z obszaru właściwości miejscowej Sądu Rejonowego w Tarnobrzegu.
Księgi wieczyste VI Wydział Ksiąg Wieczystych zakłada i prowadzi dla nieruchomości, które nie mają urządzonych ksiąg wieczystych albo których księgi wieczyste zginęły lub uległy zniszczeniu.
Księgi wieczyste mogą być także prowadzone w celu ustalenia stanu prawnego własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego i prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej.
Księgi wieczyste są jawne . Każdy może przeglądać księgi wieczyste w obecności pracownika sądu. Przeglądanie ksiąg wieczystych jest bezpłatne.
Księga wieczysta zawiera cztery działy, z których:
pierwszy obejmuje oznaczenie nieruchomości oraz wpisy praw związanych z jej własnością,
drugi obejmuje wpisy dotyczące własności i użytkowania wieczystego
trzeci przeznaczony jest na wpisy dotyczące ograniczonych praw rzeczowych, z wyjątkiem hipotek, na wpisy innych praw i roszczeń w rozporządzaniu nieruchomością lub użytkowaniem wieczystym oraz na wpisy innych praw i roszczeń, z wyjątkiem roszczeń dotyczących hipotek,
czwarty przeznaczony jest na wpisy dotyczące hipotek.
Księga wieczysta dla ograniczonego prawa rzeczowego zawiera cztery działy, z których:
pierwszy obejmuje oznaczenie lokalu lub domu jednorodzinnego oraz oznaczenie nieruchomości, z którą jest związany,
drugi obejmuje wpisy dotyczące osoby, której przysługuje własnościowe spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego lub prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
trzeci jest przeznaczony na wpisy ograniczeń w rozporządzaniu prawem oraz wpisy innych praw i roszczeń, z wyjątkiem roszczeń dotyczących hipotek,
czwarty jest przeznaczony na wpisy dotyczące hipotek.
Księgi wieczyste w Sądzie Rejonowym w Tarnobrzegu prowadzone są w formie informatycznej . Księgi wieczyste prowadzone w formie informatycznej są udostępniane do wglądu w centrali Centralnej Informacji Ksiąg Wieczystych oraz przez ekspozytury Centralnej Informacji Ksiąg Wieczystych, które mieszczą się przy wydziałach ksiąg wieczystych sądów rejonowych.
Z ksiąg wieczystych za odpłatnością mogą być wydawane:
odpisy zwykłe, które zawierają tylko aktualne wpisy,
odpisy zupełne, które zawierają także wpisy wykreślone,
zaświadczenia o zamknięciu księgi wieczystej.
Opłata za wydanie jednego odpisu zwykłego wynosi 30 złotych, opłata za wydanie jednego odpisu zupełnego wynosi 60 złotych, opłata za wydanie jednego zaświadczenia o zamknięciu księgi wieczystej wynosi 10 złotych.
Do wniosku złożonego w ekspozyturze Centralnej Informacji w Tarnobrzegu winien być dołączony oryginalny dowód wniesienia opłaty na rachunek dochodów Sądu Rejonowego w Tarnobrzegu lub dowód wniesienia opłaty w kasie Sądu Rejonowego w Tarnobrzegu. Na dowodzie wpłaty, przelewie należy podać numer księgi wieczystej za który została wniesiona opłata.
Wnioski o wydanie odpisów z ksiąg wieczystych składa się na urzędowym formularzu, który jest dostępny nieodpłatnie w ekspozyturze Centralnej Informacji w Tarnobrzegu (budynek Sądów i Prokratur). Wnioski udostępnia się także za pośrednictwem Internetu na oficjalnej stronie Ministerstwa Sprawiedliwości lub Sądu Rejonowego w Tarnobrzegu.
W księgach wieczystych mogą być ujawnione - wpisane między innymi:
prawo własności,
prawo użytkowania wieczystego,
użytkowanie,
służebność,
hipoteka,
prawo najmu lub dzierżawy, prawo pierwokupu, prawo odkupu,
prawo dożywocia,
roszczenie o przeniesienie własności nieruchomości lub użytkowania wieczystego albo o ustanowienie ograniczonego prawa rzeczowego; dotyczy to także roszczeń przyszłych i warunkowych,
roszczenie wynikające z określenia zarządu lub sposobu korzystania z nieruchomości przez współwłaścicieli lub wieczystych użytkowników.
Właściciel nieruchomości jest zobowiązany do niezwłocznego złożenia wniosku o ujawnienie swojego prawa w księdze wieczystej.
Jeżeli osoba trzecia doznała szkody na skutek nieujawnieni prawa własności w księdze wieczystej, właściciel ponosi odpowiedzialność za szkodę powstałą na skutek niewykonania obowiązku, o którym mowa, bądź na skutek opieszałości w jego wykonaniu.
Wnioski o dokonanie wpisu w księdze wieczystej składa się na urzędowym formularzu w VI Wydziale Ksiąg Wieczystych. Do wniosku o dokonanie wpisu należy dołączyć dokumenty, stanowiące podstawę wpisu w księdze wieczystej. Dokumenty do wniosku winny być dołączone w oryginale bądź w odpisach poświadczonych przez organ, który je wydał. Do wniosku o wpis należy także dołączyć dowód wniesienia opłaty sądowej, lub potwierdzenia przelewu.
Na przelewie bankowym należy bezwzględnie podać numer księgi wieczystej oraz wskazać nazwę VI Wydziału Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego w Tarnobrzegu, którego wpłata dotyczy.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ANKIETA OCENY SATYSFAKCJI INTERESANTA WYDZIAŁU KSIĄG WIECZYSTYCH
W trosce o zapewnienie jak najlepszej jakości obsługi interesantów w Wydziale VI Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego w Tarnobrzegu, zwracamy się do Państwa z uprzejmą prośbą o anonimowe wypełnienie ankiety dostępnej w biurze podawczym Wydziału Ksiąg Wieczystych oraz jako załącznik do wydrukowania dostępny na dole strony. Wydrukowaną i wypełnioną ankietę należy zostawić na biurze podawczym Wydziału Ksiąg Wieczystych.
Wyrażone w ankiecie opinie będą dla nas cenne i posłużą do podjęcia działań zmierzających do podniesienia jakości obsługi interesantów, jak również stałego wzrostu jakości usług świadczonych przez wskazany wydział.